23. mar. 2014

Kubismen

Arbejdsspørgsmål om kubisme
(Maleriets historie om europæisk kubisme s. 90+94)

  1. Hvorfor hedder stilen kubisme? Og hvad reducerede kubisterne genstande til?
Kubismen betyder kantet og kubisterne brugte stereometrisk former (geometriske rumlige former)  som; kuber, cylinder, kegler og kugler. Genstandene var taget fra hverdagen som fx flasker, glas, krus og musikinstrumenter. Brugte ikke farver pga. deres påvirkning af følelser à mere fokus på lys og skygge.
DE LINIEARPERSPEKTIVET ER OPGIVET – MEN FOKUS PÅ HORISONTALE OG VERTIKALE LINIER.
  1. Hvilke kunstnere er de vigtigste repræsentanter for kubismen?
  2. Hvilke motiver yndede kubisterne?
  3. Hvilke farver foretrak kubisterne? Hvorfor?
Det kubistiske maleri er figurbilleder og opstillinger typisk i jordfarver og gråtoner i et strengt gennemført, horisontalt og vertikalt liniespil. Futuristudstillingen i Paris i 1912 gav nye impulser til kubismen. Georges Braque og Pablo Picasso gik fra en analytisk kubisme over til en syntetisk kubisme, hvor de fik følgeskab af Juan Gris. Det betød, at de foruden at male påførte billedet andre objekter og materialer, som f.eks. et stykke voksdug, direkte på selve lærredet.
  1. Redegør for kubisternes måde at gengive virkeligheden på.
  2. Hvilke teknikker bruger kubisterne i hhv. den analytiske og den syntetiske periode?
Brug skemaet nedenfor til at organisere dine noter:
Analytisk kubisme
Syntetisk kubisme (1912)

-       første del af kubismen. Vil sige, at billedets form er analyseret ud i sine dele af en helhed.
-       Flerperspektivisk gengivelse.
-       Abstrakt.
-       Splittede motivet ad og sammensatte det på en ny måde.
-        I den såkaldte analytiske kubisme blev motivet splittet op i små bidder og forenet på en ny måde ved at lade bidderne lappe ind over hinanden. På den måde kunne f.eks. et ansigt vises fra flere vinkler på én gang.
-        1907-1914 også kaldet analytisk kubisme, blev udviklet af Picasso og Braque. De var fascinerede af det problem, der bestod i at fremstille tredimensionale genstande i to dimensioner. De var samtidig optaget af at bygge videre på Cézannes ideer og undersøgelser efter hans død i 1906.
-        Jordfarver

-       Det var tankerne om tingene og ikke efterligningen af dem.
-       Collagen kom og man bestemte selv hvordan man arrangerede formerne – det behøvede ikke længere kun at være maling, men også udklip fra virkeligheden blev brugt.
-       I den syntetiske kubisme gik kunstnerne et skridt videre og skabte collager, hvor feks. avispapir og tapetstykker blev arbejdet ind i den malede overflade. Inspiration fra afrikanske skulpturer spillede også en stor rolle.
-       Flere farver især blå.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar