Arbejdsspørgsmål
om kubisme
(Maleriets
historie om europæisk kubisme s. 90+94)
- Hvorfor
hedder stilen kubisme? Og hvad reducerede kubisterne genstande til?
Kubismen betyder kantet og
kubisterne brugte stereometrisk former (geometriske rumlige former) som; kuber, cylinder, kegler og kugler.
Genstandene var taget fra hverdagen som fx flasker, glas, krus og
musikinstrumenter. Brugte ikke farver pga. deres påvirkning af følelser à mere fokus på lys og skygge.
DE LINIEARPERSPEKTIVET ER OPGIVET
– MEN FOKUS PÅ HORISONTALE OG VERTIKALE LINIER.
- Hvilke
kunstnere er de vigtigste repræsentanter for kubismen?
- Hvilke
motiver yndede kubisterne?
- Hvilke
farver foretrak kubisterne? Hvorfor?
Det kubistiske maleri er figurbilleder og opstillinger typisk i
jordfarver og gråtoner i et strengt gennemført, horisontalt og vertikalt
liniespil. Futuristudstillingen i Paris i 1912 gav nye impulser til kubismen.
Georges Braque og Pablo Picasso gik fra en analytisk kubisme over til en
syntetisk kubisme, hvor de fik følgeskab af Juan Gris. Det betød, at de foruden at
male påførte billedet andre objekter og materialer, som f.eks. et stykke
voksdug, direkte på selve lærredet.
- Redegør
for kubisternes måde at gengive virkeligheden på.
- Hvilke
teknikker bruger kubisterne i hhv. den analytiske og den syntetiske
periode?
Brug
skemaet nedenfor til at organisere dine noter:
Analytisk
kubisme
|
Syntetisk
kubisme (1912)
|
-
første
del af kubismen. Vil sige, at billedets form er analyseret ud i sine dele af
en helhed.
-
Flerperspektivisk
gengivelse.
-
Abstrakt.
-
Splittede
motivet ad og sammensatte det på en ny måde.
-
I den såkaldte
analytiske kubisme blev motivet splittet op i små bidder og forenet på en ny
måde ved at lade bidderne lappe ind over hinanden. På den måde kunne f.eks.
et ansigt vises fra flere vinkler på én gang.
-
1907-1914 også
kaldet analytisk kubisme, blev udviklet af Picasso og Braque. De var
fascinerede af det problem, der bestod i at fremstille tredimensionale
genstande i to dimensioner. De var samtidig optaget af at bygge videre på
Cézannes ideer og undersøgelser efter hans død i 1906.
-
Jordfarver
|
-
Det
var tankerne om tingene og ikke efterligningen af dem.
-
Collagen
kom og man bestemte selv hvordan man arrangerede formerne – det behøvede ikke
længere kun at være maling, men også udklip fra virkeligheden blev brugt.
-
I den syntetiske
kubisme gik kunstnerne et skridt videre og skabte collager, hvor feks.
avispapir og tapetstykker blev arbejdet ind i den malede overflade.
Inspiration fra afrikanske skulpturer spillede også en stor rolle.
-
Flere farver især
blå.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar