Arkitekturen og det rituelle rum
''Et bliver rituelt, når begivenheder, der betyder noget særligt for os, foregår her, og når de foregår på samme måde igen og igen.''
1. Beskriv ritualerne knyttet til et kunstmuseum (får bygningerne dig til at opføre dig på en bestemt måde?)
Når man færdes på et kunstmuseum, er der visse normer, afspejles i den måde vi begår os og opfører os ved et besøg. Den stilhed og højtidelighed omkring malerierne er med til, at vi færdes stille og forsigtigt, men omvendt øger vores opførelse også oplevelsen af det højtidelige. Man kopier sig opførelse fra de andre besøgende og dermed er normerne overdraget og videreført. Allerede, når man går ind på et museum og får af vide, at man ikke må bærer tasker, medbringe mad og drikke, eller færdes højtråbende er regelsættet allerede med til at opbygge det rituelle om museummet.
2. Beskriv ritualerne knyttet til en skole (får bygningerne dig til at opføre dig på den bestemt måde?)
Der er ligesom ved et museum tilknyttet specielle normer ved en skole. Måden man færdes på, opfører sig og formålet med tilstedeværelsen. Der er forskel på din adfærd, når man bliver præsenteret for en imponerende bygningsfacade fx katedral end når du går bliver modtaget af en nedlagt lagerbygningsfacade. Ved katedralen er man overvældet og færdes derfor mere høfligt og underdanig, men man i lagerbygningen måske kan tillade sig meget mere. Jeg tænker, at skolen er et sted i mellem. Men sine kombinationer en bygningsstil, indbyder den alle mennesketyper. Men ligesom på museummet indretter man sig efter de andre, men også faciliteterne spiller en stor rolle. På skolens gange giver sovearrangementerne en med afslappet holdning, mens de enkelt indrettede klasseværelser rummer mere seriøsitet. På den måde har bygningerne en stor indflydelse på vores opførelse.
3. Beskriv i ca. 75 ord hvordan du oplever arkitektur efter dette forløb i forhold til før vi kørte forløbet?
Efter dette forløb er man blevet meget mere opmærksom arkitekturens betydning for bygninger og deres ''atmosfærer''. Med begreber kan man nu bedre beskrive de tanker man har om selve arkitekturen, samt hvilken virkning den har på oplevelsen. Dette forløb har helt klar fået mig til at se og lægge mere mærke til bygningers facade og arkitektur både udenfor, men også indretningen indvendig!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar